Pages

Friday 29 April 2011

Sumpah Itu Penantian Laknat atau Kebenaran?

 
Hari ini heboh satu Malaysia. Kumpulan yang menjadi dalang pendedahan Video Seks yang melibatkan Ketua Pembangkang Malaysia berada di Masjid Amru al-As, Bandar Baru Sentul untuk melakukan sumpah laknat. Namun hanya Datuk Eskay Abdullah yang melafazkan sumpah tersebut dan diapit Tan Sri Rahim Thamby Chik dan Datuk Shuib Lazim.
Beberapa perkara bermain di fikiran saya :-
1. Ramai penyokong puak pakatan kata ini sumpah UMNO. Ini bukan sumpah Islam.Habis tu sumpah Islam macam mana? Sebut perkataan apa, sebut kalimah apa? Mari kita renungkan, semasa saya kecil-kecil dulu,kalau bercerita dengan rakan-rakan, apabila ada sesuatu yang mencurigakan, mudah saja antara kami berkata,"Sumpah Demi Allah..." Jika terbukti antara kami bercakap bohong pasti tidak berani sumpah,tetapi jika betul, maka mudahnya sumpah itu dilafazkan. Itu cerita zaman kanak-kanak yang pada pandangan kebanyakan orang bahawa kanak-kanak selalunya jujur.
Tetapi sekarang ini, jika melihat senario semasa, ada orang nak bersumpah pun takut tetapi berani kata orang lain jahat,kejam malah pembunuh.Walhal sumpah itu mudah sahaja. Lebih menyedihkan,ada pula yang kata sumpah mesti depan Hakim Mahkamah Syariah dan macam-macam syarat lagi supaya sumpah itu sah.Persoalannya, sumpah itu untuk apa dan atas niat apa? Pada saya sumpah itu kerana Allah dan dengan niat agar Allah menghindarkan daripada fitnah atas kebenaran yang cuba disampaikan.Sumpah itu bukan kerana manusia ingin mendengar sumpah itu tetapi kerana menjadikan Allah sebagai saksi terakhir sekiranya tiada manuisa yang ingin mempercayai.Jadi wajarlah ia dilakukan di mana-mana asalkan tempat itu suci dan masjid adalah sebaik-baik tempat.
Soal syarat-syarat itu, ia hanya sekadar formaliti. Jika perlu dilakukan sekali lagi di mahkamah Syariah,lakukanlah. Jika diminta lagi di mana-mana lafazkanlah. Sumpah ini kerana Allah bukan kerana manusia.Jadi mengapa hanya tunggu atau perlu bersumpah di mahkamah sahaja? Setiap orang Islam berhak melafazkan sumpah di mana-mana kerana kalimah itu milik semua hambanya...

2.Kebenaran selepas bersumpah. Apakah indikator kebenaran bagi kita ialah laknat yang akan diterima oleh pihak yang bersumpah atau apakah jenis kebenaran yang kita inginkan di sebalik sumpah tersebut?Jika kita melihat senario lalu, sumpah yang pernah dilafazkan oleh seseorang individu, sebenarnya kebenaran semakin terserlah. Buktinya, satu persatu norma nilai individu yang dikaitkan dengan mesej dalam sumpah tersebut terbongkar dan menjadi bahan bualan. Namun bagi puak pembangkang ini juga bukan kebenaran. Namun sebagai umat Islam, percayalah,kebenaran sebenar hanya pada kuasa Allah semata-mata.Lagipun selalunya kebenaran itu pahit dan jarang menyebelahi kita. Tetapi bagi orang beriman, kebenaran itu ada di mana-mana bukan hanya kerana adanya sumpah.Allah lebih mengetahuinya.

3. Sumpah itu bukan cara terakhir untuk menyatakan kebenaran. Sumpah itu juga bukan bermaksud, apa yang disumpahkan itu benar. Manusia itu walau bagaimanapun sentiasa bersifat tidak sempurna. Manusia itu tidak akan pernah sunyi dari melakukan khilaf. Jika sumpah itu adalah bukti kepada kebenaran maka hari ini kita tidak perlukan mahkamah yang begitu canggih disertakan dengan macam-macam perundangan yang rumit dan kompleks. Namun demikian, sumpah ini juga punya nilai dan martabat tersendiri apatah lagi kepada umat Islam. Seseorang yang bersumpah,sebenarnya hanya ingin menekankan bahawa dia tidak berbohong. Ketika seseorang tertekan untuk menyatakan sesuatu yang tidak dipercayai sebahagian manusia, maka kita bersumpah untuk menyatakan kepada manusia bahawa sesungguhnya Tuhan mengetahui apa yang tidak kita ketahui. Jadi jelas Datuk Trio hanya sekadar cuba untuk menyatakan bahawa mereka tidak berbohong. Jadi tidak perlu marahkan atau cemuhkan mereka. Sumpah mereka tidak membuktikan apa-apa. Biarkan pihak berwajib yang membuktikan apa sahaja dakwaan mereka. Tidak perlu kita gaduh dan bertelagah...

No comments:

Post a Comment

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...