Pages

Monday 18 April 2011

FUN FAIR Vs Taman Tema

Menyebut soal hiburan, pelbagai cara dan kerenah manusia untuk berhibur. Fun Fair antaranya. Apa yang menarik perhatian saya ialah di Keningau Sabah, hampir setiap tahun ada Fun Fair. Apabila ada saja Fun Fair, maka berduyun-duyunlah rakyat di pedalaman termasuk Tenom, Nabawan, Tambunan datang menghiasi malam-malam Fun Fair di sini.

Sebentar tadi sempat saya melewati tempat Fun Fair ini diadakan. Kereta diletakkan di tepi jalan dan kesesakan hampir 1 kilometer. Tidak sampai 200 meter tempat Fun Fair ini diadakan, adalah Masjid Taqwa, Keningau. Tidak dapat dinafikan ramai sekali umat Muhammad berada di Fun Fair tersebut sehingga lupa bahawa sebelahnya adalah rumah Allah. 

Namun, satu perkara lain yang saya fikirkan ialah, kesiannya rakyat Malaysia di Sabah ini. Kalau di Tanah Melayu (bermakna semua negeri yang ada di Tanah Semenanjung), percutian keluarga boleh saja ke Taman Tema Genting atau ke Berjaya Times Square. Selain daripada tempat permainannya lebih selesa, yang lebih penting ialah tahap keselamatnnya tinggi. Tapi di Fun Fair ini, walaupun tidak dilaporkan lagi apa-apa kejadian yang tidak diingini, namun bayangkanlah, taman permainan yang dibina sementara tetapi hampir menyamai 'keganasan' permainan yang ada di taman tema yang saya sebutkan tadi. Melayang-layang di udara di atas besi yang hanya disambung-sambungkan sementara. Aduhai...

Apa boleh buat. Itu sahajalah yang rakyat Sabah ada sebagai sumber hiburan dan rekreasi keluarga. Apa lagi yang kita ada, sampaikan hiburan sebegini pun sukar sekali sampai ke Sabah. Sudah hampir 50 tahun kita mengabdi bersama Malaysia. Walaupun ini bukanlah penting sangat tetapi bayangkanlah,jika taman tema sebegini pun tidak sampai ke Sabah, berapa tahun lagi untuk rakyat Sabah mendapat kemudahan LRT, Komuter dan sebagainya. Di Kuala Lumpur, perhentian bas pun sudah macam lapangan terbang. Perhentian bas kita di sini hanyalah tempat PATI berlonggok menjual rokok, dompet, tali pinggang dan kacamata.

Saya menulis begini bukan bermakna saya meminta taman tema di Sabah. Ini terpulang kepada peniaga untuk membuka peluang pelaburan di Sabah atas nama taman tema tersebut, tetapi apa yang menjadi kebimbangan saya ialah, Fun Fair ini tetap menjadi tumpuan setiap kali ia diadakan. Maka setiap kali itu juga kita terdedah kepada ancaman keselamatan Fun Fair yang hanya dibina sementara itu. Sampai bilakah tahap Sabah ini sekadar berbangga dengan Fun Fair? Sedangkan rakyat lain di Malaysia sudah pun merasai Roller Coaster, Monster Train dan sebagainya di taman tema yang jauh lebih selamat... Berjuanglah... Kami juga rakyat Malaysia... Kesetiaan kami usah diragui... Orang putih kata "Do Give Us a Favour"...

2 comments:

  1. Orang semenanjung dengki dgn Orang sabah sebenarnya.

    ReplyDelete
  2. kalau u sendiri yang berkata "menulisla seolah-olah anda meminjam tangan tuhan" apa maknanya u tulis smua di atas klu nak memburuk2 burukan sabah. jangan berlagak Nim Yorza. sedarlah diri sendiri.

    ReplyDelete

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...