Pages

Tuesday 12 April 2011

Brimop Norman Kamaru, Polis Indonesia Bertuah

 
Mengingat semula kisah seorang polis Indonesia bernama Norman Kamaru yang secara tiba-tiba terkenal hampir di seluruh dunia membuatkan saya tersenyum sendiri. Video yang dimuat turun ke laman Youtube, seminggu lalu telah menerima lebih sejuta penonton. Setiap kali saya menonton semula video tersebut, terasa hilang penat bekerja seharian. Malah sempat saya membaca akhbar digital dan blog Indonesia, memberikan saya beberapa kesimpulan :

1. Polis, walaupun umum mengetahui bahawa kebanyakan masa kerjanya adalah berbentuk serius dan perlu menghadapi jenayah, tetapi mereka juga insan biasa. Perlukan hiburan dan masa untuk mendapatkan sedikit udara keriangan.

2. Saya agak terkesan dengan tindakan Pemerintah Atasan Polis malah Wakil Rakyat di Indonesia yang turut menyatakan bahawa perbuatan itu sah-sah saja kerana dilakukan di luar waktu kerja.Malah pihak atasan Polis Indonesia mengatakan akan menyalurkan bakat Norman Kamaru pada landasan yang sesuai. Ketika ini pun Norman telah ditugaskan untuk mendampingi masyarakat dalam Program bersama warga untuk memperlihatkan bahawa polis bukan ancaman malah pendamping dan pelindung masyarakat. Tabik untuk warga Indonesia.

3. Sikap Norman Kamaru, walaupun teruja dengan lonjakan popularitinya namun tetap bertegas untuk meneruskan khidmat sebagai anggota polis. Teringat saya kisah beberapa polis di Malaysia yang akhirnya berhenti untuk terus bergiat aktif dalam dunia glamor. Bahkan kerana populariti, ada doktor yang mula lupa jalan ke hospital.

Apa pun, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya...Shah Rukh Khan juga pasti tergelak dan mungkin tercabar melihat video ini...

No comments:

Post a Comment

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...