Pages

Saturday 23 April 2011

Ong Kim Koon ( Warga Malaysia Terhormat )

Membaca berita tentang kematian seorang lelaki Cina bernama Ong Kim Koon,52 tahun, telah menyentuh jiwa saya yang terdalam sebagai warga Malaysia berdaulat. Matinya adalah mati seorang wira. Hatinya suci seputih awan terindah.Jika saya mati sepertinya juga saya redha dan bangga.

Ketika mendiang pulang dari kerja 14 April lalu, beliau melihat sebuah kereta Perodua Viva terbabit dalam kemalangan. Beliau mendapati terdapat sepasang suami isteri sedang tersepit dan meminta pertolongan. Beliau dengan rela membantu mengeluarkan mangsa pertama seorang wanita dan meletakkannya di tempat yang selamat. Ketika hendak mengeluarkan mangsa kedua, malang menimpa apabila sebuah kereta Toyota Estima merempuh beliau dari arah belakang menyebabkan beliau parah sehingga kaki kanannya terpaksa dipotong. 

Menyedihkan sekali,hari ini, beliau disahkan meninggal setelah mengalami pendarahan teruk dan beberapa organ dalamannya tidak berfungsi.Tambah menyayat hati, mangsa yang diselamatkannya pun tidak sempat lagi bertemu untuk menjalin silaturrahim dengan mendiang. Namun, satu perkara yang sangat menyakitkan hati apabila kereta yang melanggar beliau telah menghilangkan diri. Kejam dan tidak berperikemanusiaan.

 Kawan, apa yang tambah membanggakan saya, mangsa yang dibantu oleh mendiang itu adalah pasangan Melayu dan Islam.Inilah nikmat terhebat menjadi warganegara Malaysia. Inilah yang wajar kita contohi. Ceritakan kepada semua generasi tidak kira bangsa dan agama.Jika Pengasas Malaysia dahulu masih ada, pasti inilah titisan airmata kegembiraan mereka. Ong mewakili masyarakat Cina yang rendah hati dengan nilai semangat Malaysia yang luhur.

Sayangnya apa terjadi dengan kebanyakan Cina hari ini di luar sana. Ketika statistik menunjukkan Melayu tertinggal dalam banyak bidang, mereka dengan mendabik dada mengatakan bahawa itu kerana Melayu /Bumiputra malas dan kami bekerja keras.Ketika kerajaan yang didominasi oleh Melayu Islam ini memberikan kebebasan dengan membuka sekolah SJK(C), mereka bayar dengan berbahasa Melayu yang cacamarba. Malah ada bangsa Cina yang mempersendakan Lagu Negaraku.

Setelah kesudian Raja-raja Melayu dan Pemimpin Melayu menerima Cina melalui prinsip JUS SOLI, inikah balasan yang harus diterima oleh Melayu. Jika kalian ingin terus menjadi warga Malaysia yang tidak dipandang serong, hayatilah pengorbanan Ong. Paling tidak pun jadilah seperti Tan Sri Lee Lam Thye, jadilah seperti Prof Madya Dr. Lim Swee Tin, yang bahasa Melayunya jauh lebih baik daripada kebanyakan bangsa Melayu sendiri.

Sekalung TAKZIAH buat seluruh keluarga Ong. Tabahlah...Tuhan lebih menyayanginya. Dan dia warganegara Malaysia yang Terhormat....

4 comments:

  1. mmg tragis..
    niat murni seorg Cina membantu org Melayu Islam yg dlm kesusahan hingga terpaksa mengorbankan kakinya..
    kalau org kita? tlong tgok ada la..

    ReplyDelete
  2. @Solihin Zubir
    Itulah namanya kehidupan bro...Ada yang baik di mata tetapi jahat di hati dan begitulah sebaliknya...
    Mendiang ini,bukan sekadar kaki yang dikorbankan,tetapi nyawa...

    ReplyDelete
  3. Sikap sebeginilah yg patut dicontohi oleh kita semua tanpa mengira bangsa. Yg penting, jagalah negara kita yg tercinta ini agar terus aman makmur sebagaimana harmoninya hidup moyang2 kita dahulu kala. Tergadainya maruah negara (dgn cacimaki dan kutuk mengutuk keterlaluan) akan memberikan peluang kpd orang luar mencari/mengintip kepincangan negara/bangsa kita.

    ReplyDelete
  4. @noraini mohamad
    Hidup ini sebenarnya mudah jika kita mudahkan tetapi amat sukar jika kita sukarkan...
    Pandangan saudari sepatutnya mewakili seluruh warga Malaysia...

    ReplyDelete

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...