Pages

Wednesday 27 April 2011

Pemikiran Komunis Masih Wujud Dalam Kalangan Kaum Cina?

Semalam saya berbual sambil pekena Air Tiga Rasa di sebuah restoran bersama beberapa orang teman yang berlainan latar belakang kecenderungan politik mereka. Salah satunya adalah seorang lelaki Cina yang baru saya kenali berasal dari Perak dan sedang menuntut di salah satu IPT di Sabah. 

Awal pembicaraan kami hanyalah isu-isu politik yang ringan dan yang telah pun hampir basi walau pun ia sentiasa disegarkan semula. Kadang-kadang bosan juga cerita seks saja. Saya banyak bercerita tentang perjuangan rakyat Sabah seperti isu PATI, isu Royalti Minyak dan pembikinan Saluran Paip dan Gas oleh Petronas.Malah sempat juga memberikan persoalan, kenapa Sabah yang merupakan antara pengeluar terbesar Minyak di Malaysia tetapi ekonominya langsung tidak ada yang berkaitan dengan minyak seperti petroleum refinery, LNG plants dan sebagainya. Malah lebih menyedihkan tiada seorang pun Pegawai Petronas adalah orang Sabah.Begitu juga isu yang tekal dan selalu saya bangkitkan di mana-mana iaitu isu Memorandum 20 Perkara.

Akhirnya saya katakan bahawa, kami di Sabah ini memperjuangkan perkara asas dan hak sebagai sebahagian daripada Perjanjian Malaysia yang diiktiraf melalui IGC. Perjuangan kami bukan soal isu tetapi soal fakta. Tetapi kami berjuang mengikut landasan yang betul dan secara evolusinya. Kami bukan membenci Tanah Melayu malah berterima kasih juga kerana bersama-sama berinisiatif membentuk Malaysia. Kami menghormati kedaulatan, persefahaman dan kemerdekaan Malaysia. Kami tidak seperti DAP yang suka bermain isu perkauman, sehingga melabelkan kerajaan yang majoritinya Melayu Islam sebagai berfahaman Hitler. Malah kami juga tidak memainkan isu, Malaysia ini siapa punya. Malah kami yakin bahawa Tanah Melayu itu asalnya memang Melayu yang menjadi penguasanya walaupun penduduk asal adalah orang Asli.Hanya India dan Cina yang imigran melalui penjajahan British untuk memenuhi keperluan ladang dan perlombongan. Sedangkan Melayu datang sendiri ke Tanah Melayu tanpa dibawa oleh sesiapa dan seterusnya membentuk kerajaan awal. Ini juga fakta dan kami tidak pernah persoalkan ini seperti DAP yang sengaja menimbulkan provokasi songsang.

Tetapi itulah kata pepatah, cakap siang pandang-pandang cakap malam dengar-dengar. Lelaki Cina tadi rupanya peyokong tegar pembangkang. Katanya, jika saya mengundi, jika ada calon MCA dan PAS maka saya akan undi PAS walaupun Calon MCA itu orang Cina. Tetapi sekarang ada DAP maka saya lebih selesa bersama DAP,katanya. Saya tersenyum pahit mengingatkan betapa bersemangatnya saya bercerita soal Sabah tadi.Saya buat begitu kerana inginkan keseimbangan supaya tempat saya lebih cepat membangun.  Kalau nanti kerajaan kalah pun,kita cuba pembangkang.Kalau tidak bagus juga, kita tukar lagi katanya.Saya terus mendengar tanpa memberikan komen.

Apabila berkesempatan, saya katakan padanya bahawa negara ini bukan tempat untuk kita memperjudikan masa depan generasi kita dengan cara 'TRY and ERROR'. Itu bukan cara yang betul. Kalau pun perlu kita tukarkan kepimpinan bukan dengan cara merosakkan apa yang sudah sedia ada dan baik dalam negara kita. Saya berikan contoh, pembangkang pada ketika ini cuba merosakkan imej kepolisian, SPRM, SPR malah mahkamah untuk menjustifikasikan ideologi politik mereka.Suatu hari nanti jika mereka berjaya menjadi pemerintah, ini bukan satu perkara mudah untuk membetulkan semula kepercayaan masyarakat.Maka jika ingin berpolitik, maka tonjolkanlah kebaikan sebenar bukan denga isu-isu yang hanya akan merugikan perpaduan dan kelangsungan Malaysia pada masa depan. Lihat contoh Iraq, katanya Saddam Hussien diktator dan mereka mahukan demokrasi. Namun hari ini seluruh dunia tahu bahawa Iraq semakin hancur bahkan idea demokrasi yang dicanangkan juga berantakan.Apakah sebabnya? Kerana pembangkang di sana meracuni pemikiran rakyat dengan merosakkan semua sistem pemerintahan yang ada sehingga sukar pula untuk memulihkan kembali kepercayaan rakyat. Dan yang paling untung ialah penjajah asing dan kafir di bumi Iraq.

Kemuncak perbualan kami apabila lelaki Cina ini mempersoalkan kepada saya tentang Komunis. Katanya adakah Chin Peng benar-benar jahat. Sedangkan Parti Komunis Malaya (PKM) ialah faktor utama yang mendorong orang Melayu bangkit untuk menuntut kemerdekaan. Kalau ikut hati, panas membara. Saya tahu benar tentang kebanggaan seorang askar. Patriotisme saya sangat tercabar. Namun saya biarkan dia meneruskan bicara. Katanya Komunis satu ideologi yang baik hasil cetusan Karl Marx. Malah bukan Cina sahaja yang menyetujuinya. Buktinya Rashid Maidin, Abdullah CD juga bersama dalam kepimpinan PKM.Malah katanya, Komunis tidak pernah mengatakan bahawa mereka anti agama. Ini hanya tohmahan dan tuduhan kerajaan pada ketika itu sebab itu Rashid Maidin dan rakan Melayu yang lain masih tetap dengan PKM.

Saya teruskan hujah saya dengan mengatakan bahawa ideologi Komunis yang dicetuskan oleh Karl Marx adalah ideologi ekonomi semata-mata untuk mengekang pengaruh kapitalisme. Karl Marx seorang Yahudi malah beliau tidak berperanan menyebarkan ideologinya ke merata dunia. Tetapi sejak Russia menerima ideologi ini maka tersebarlah ideologi ini. Apabila Perang Russia Afghanistan, dalam Komunis sudah ada percampuran agama Yahudi dan Kristian. Begitu juga di Komunis di China. Sejak itulah ideologi ini berubah kepada : jika terdapat pilihan antara agama dan ideologi komunis, maka agama harus diketepikan demi mencapai matlamat, Karl Marx sendiri bersetuju dengan pandangan ateisme.

Saya katakan lagi, dengan ini jelas bahawa PKM di Tanah Melayu ketika itu adalah  Komunis selepas Karl Marx iaitu melalui Russia dan China. Apa yang pasti ideologi ini bukan lagi ideologi ekonomi tetapi lebih kepada ideologi politik semata-mata.Apatah lagi komunis di Tanah Melayu mendapat pengaruh langsung dari negara komunis China. PKM berjuang untuk menubuhkan republik Komunis. Mereka tidak berjuang untuk negara malah di sebalik perjuangan mereka itu, ramai rakyat tidak berdosa menjadi korban hanya kerana tidak mempercayai ideologi komunis.Ketika era peralihan penjajahan Jepun British, Komunis atau Bintang Tiga menggunakan kekerasan dan kekejaman untuk memaksa rakyat menerima perjuangan mereka. Maka kesimpulannya saya kata Chin Peng atau Ong Boon Hwa adalah jahat dan kejam.Selepas itu kami bersurai.

Memang benar, British pernah merestui PKM melalui MPAJA dengan melatih gerila Komunis tetapi tindakan MPAJA bukan sahaja ganas terhadap pihak Jepun malah telah menimbulkan kebencian dalam kalangan Melayu kerana kekejaman mereka di kampung-kampung. Selepas British kembali dengan pemerintahan tentera (BMA) maka komunis meneruskan agenda mereka untuk berkuasa dan menentang British sedangkan pada masa itu, pemimpin Melayu sudah mula menggerakkan usaha kemerdekaan.

Jadi orang Melayu dalam PKM bukan semata-mata menyokong ideologi komunis tetapi mereka percaya bahawa jika PKM memerintah maka mereka akan jadi pemimpin. Oleh itu mereka teruskan perjuangan bukan kerana percaya bahawa ideologi komunis ini benar.Malah Rashid Maidin dan Abdullah CD pernah berusaha 'lari' dari PKM dengan penubuhan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (1945) yang lebih pro kemerdekaan Indonesia. Namun parti ini juga tidak mendapat sokongan Melayu.

Tidak ada asas yang mengatakan bahawa PKM adalah pendorong kemerdekaan. Alasannya :
1. Pada tahun 1955 iaitu 2 tahun sebelum Tanah Melayu merdeka (Parti Perikatan telah menang Pilihanraya) PKM telah pun lemah dan tidak mendapat sokongan rakyat kerana rakyat memilih untuk merdeka melalui perundingan dan bukannya kekerasan. Bukti kelemahan PKM ialah melalui Rundingan Baling yang diminta oleh PKM. Rundingan ini gagal kerana permintaan melampau PKM dan mereka kembali ke hutan menjadi gerila dan membunuh rakyat dengan kejam.
2.Rundingan Baling diminta oleh PKM kerana menyedari bahawa pengaruh Komunis telah melemah di seluruh dunia. Russia dan China mula membuka ruang kepada ekonomi terbuka. Tembok Berlin juga diruntuhkan dan Jerman Timur dan Jerman Barat bersatu semula.
3. Pemimpin Melayu PKM juga mula berasakan bahawa perjuangan bersenjata tidak lagi relevan kerana rakyat telah memilih untuk merdeka melalui cara yang betul.Namun kerana tidak mendapat tempat dalam arus perdana kepimpinan maka mereka memilih untuk terus bersama PKM sehinggalah diharamkan.

Kesimpulannya PKM wujud hanyalah untuk menangguk di air keruh. Ketika negara berada dalam keadaan genting maka PKM menyusup untuk memaksa rakyat menerima mereka menjadi pemimpin. Sekalipun dengan cara kekejaman dan kekerasan.Seharusnya Chin Peng tidak sekali-kali dibenarkan kembali ke Malaysia.Peristiwa Bukit Kepong adalah kemuncak kekejaman Komunis yang tidak mungkin dapat dipadamkan dalam lupatan sejarah tanah air.Jangan orang Cina lupa, mendiang Koh Ah Cheng juga mati di tangan Komunis semasa peristiwa ini selaku Polis Bantuan.

Maka situasi Malaysia hari ini juga seoalah-olah sama. Ketika kepimpinan Melayu berpecah maka, anasir lain yang menaja politik perkauman sempit hadir menangguk di air keruh. Adakah kita bersedia untuk menerima ideologi Komunis kembali menguasai tanah air kita? Jangan kita jadi bodoh untuk jatuh di lubang yang sama dua kali.Mereka ini berjuang hanya untuk berkuasa, bukan kerana rakyat. Merekalah yang selalu menimbulkan isu untuk membibitkan keraguan rakyat. Mereka cuma mahukan rakyat memberontak agar mereka dapat apa yang mereka mahukan.

Saya pulang ke rumah dengan satu pandangan baru terhadap pemikiran Cina kini yang masih memikirkan bahawa Chin Peng sebenarnya baik. Harapnya ini bukan suara hati kebanyakan kaum Cina apatah lagi saya juga masih ramai rakan berbangsa Cina. Sayangilah Malaysia. Jangan menimbulkan isu yang bukan-bukan. Jangan cuba ubah sejarah. Marilah kita melihat masa depan. Malaysia ini bukan untuk kita sahaja tetapi untuk anak cucu kita.

4 comments:

  1. Saya juga berharap ini bukan suara hati masyarakat cina secara 'total'. Komunisme adalah ideologi politik yg terbukti gagal. Negara China pun sudah menggalakkan kapitalisme penuh ke dalam ekonomi mereka. Hanya sistem pemerintahan kuku besi yg dikekalkan. Korea Utara pulak..saya rasa x payah cerita..boleh dinilaikan sendiri!!!

    ReplyDelete
  2. @Nesh
    Saya juga mengharapkan begitu...Sebagai rakyat Malaysia kita harus bersama-sama mengakui sejarah.Apatah lagi sejarah hitam negara. Jangan cuba gunakan sejarah untuk menimbulkan sentimen.Seluruh Malaysia telah lama mengakui kekejaman KOMUNIS. Jangan sampai atas nama politik,ada individu di Malaysia ini yang cuba mengagungkan komunis...

    ReplyDelete
  3. artikel yg sngt2 bagus.. sesungghnya itu lah komunis sebenarnya.. GO! GO! Nim Yorza.. :)

    ReplyDelete
  4. @Sang GOomaLL
    Mari kita sama-sama nyanyi...
    Demi Negara yang tercinta... kucurahkan bakti penuh setia...
    -saya hanya rakyat yang buta politik tetapi celik sejarah...(sekurang-kurangnya agar aku lebih mencintai negaraku)

    ReplyDelete

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...