Pages

Thursday 21 April 2011

Perbualan Hati

Malam ini saya bertemu dengan beberapa rakan khusus untuk membincangkan sebuah program yang berkaitan dengan Bulan Sabit Merah Malaysia. Selepas sesi perbincangan formal, kami teruskan sesi sembang kosong. Antara banyak-banyak cerita itu,satu perkara menarik perhatian saya dan saya ingin kongsikan bersama sebagai renungan.

A : Sekarang ni, kamu perasan atau tidak, kebanyakan gadis suku kaum Dusun,Murut atau Lundayeh di tempat kita ni kahwin dengan orang Cina. Bikin sakit hati lagi, yang cantik-cantik pula tu...

B : Ala, itukan jodoh. Hak Tuhan.

C : Diorang pilih Lelaki Cina sebab kaya. Diorang tidak susah-susah lagi kerja. Yang penting pandai melawa dan bergaya. 

A : Yalah.  Apa yang diorang penting sebenarnya ialah, dengan dapat bini bumiputra maka diorang akan dapat beli tanah sebab non-bumi kan susah beli tanah,apa lagi yang NT ( Native Title, kalau tidak silap sayalah).

C : Lagi pun pilih lelaki bumiputra macam kita ni, gadis-gadis tu rasa tidak selamat pun. Bila-bila masa kena cerai atau mungkin sekadar habis madu sepah dibuang. Masing-masing tiada kepentingan. Kalau dengan lelaki Cina, diorang selamat sebab diorang ada 'kegunaan'. Yang lelaki Cina tu bukan peduli sama ada gadis yang diorang kawin tu lulus SPM  ka, atau biarlah 'buduh' pun. Yang penting cantik. Jadi daripada sia-sia di tangan lelaki bumiputra, lebih baik kahwin dengan lelaki Cina. Hidup senang dan kena 'jaga' sebab tanah atas nama diorang.Nanti tanah tu akan ditukar jadi CL ( Comersial Land barangkali) oleh lakinya.

Perbualan itu berlarutan panjang lagi tetapi terdetik di hati kecil ini... Apakah mungkin senario ini ada juga kebenarannya...? Jikalau benarlah, wahai ibu-ibu bapa-bapa...anak-anak gadis kalian sedang dengan tanpa sedar memperdagangkan tanah-tanah kita. Sedangkan ada pejuang-pejuang kepimpinan bertegang urat menyelesaikan Tanah Adat (NCR)... Namun apabila sudah dapat... bersediakah anda untuk membiarkan anak gadis anda 'menjualnya untuk ditukar dengan kemewahan'...?

Akhirnya saya menjawab begini :
"Apa pun, semua ini jodoh dan ketentuan Tuhan. Apa yang penting ialah, kita tambahkan kekuatan orang kita. Rajin belajar. Kerja dengan penuh dedikasi. Ini tidak, asyik-asyik aramai tii. Mabuk, lepas tu kerja tertinggal sampai dua tiga hari. Jadi mulailah kita sedarkan orang-orang kita bahawa dalam dunia moden dan semakin mencabar ini, kita akan tertinggal dari semua segi jika kita lambat bertindak. Maka sekarang ini bukan lagi masa untuk kita banggakan tentang status bumiputra.Bumiputra sekarang hanya tinggal status yang tidak memberikan makna apa-apa jika kita hanya diam berpeluk tubuh..."

Kebanyakannya akur dan kami sambung cerita video seks. (Hehe)... Begitulah cerita sembang kosong kebanyakan daripada kita tetapi dalam tidak sedar, sebenarnya itulah perbualan hati kita yang paling ikhlas dan jujur...

(Tulisan ini bukan bermaksud tuduhan malah tiada bukti dan kajian ilmiah pun. Anggaplah ia sekadar sembang kosong...)

No comments:

Post a Comment

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...