Pages

Friday 22 April 2011

Masa Yang Tepat Untuk Hapuskan SJK

Ketika ini Parlimen Malaysia di bawah Kerajaan BN hanya ada 15 wakil Cina. Malah yang terbaru di Sarawak, Kerajaan Negeri hanya ada 2 wakil Cina. Jadi kita melihat bahawa kaum Cina tidak lagi memerlukan suara dalam kerajaan. Pada ketika ini mereka sudah cukup selesa dengan pegangan kek ekonomi yang besar. Kaum Cina tidak lagi hairan atau ambil pusing dengan sokongan terhadap kerajaan sekarang kerana menganggap tiada apa lag yang mereka perlukan kerana mereka telah berjaya menguasai segalanya sejak dahulu. Perlahan tetapi pasti. Kini mereka memerlukan 'perhatian' baru iaitu Undi Untuk Ubah. Maknanya mereka kini mula dahagakan kuasa kerana mereka lihat, dengan hanya menguasai ekonomi, mereka tidak dapat menguasai Malaysia. Tetapi dengan menguasai tampuk kuasa Malaysia, bukan sahaja ekonomi malah agama dan budaya juga dapat mereka kuasai. Dan melalui kerajaan sekarang, mereka melihat bahawa kuasa tidak dapat diperkukuhkan lalu beralih kepada platform yang lebih bernada Cina.

Oleh itu, kata-kata Presiden MCA, Datuk Seri Dr.Chua Soi Lek yang akan mengkaji kedudukan mereka dalam kabinet jika PRU akan datang tidak memberangsangkan adalah sesuatu yang wajar. Kedudukan wakil Cina dalam kerajaan sekarang tidak lagi menggambarkan suara sebenar kaum Cina. Jadi kita biarkan kaum Cina menentang arus dan kita lihat sejauh mana politik berasaskan satu kaum yang diperjuangkan mereka berjaya. Tetapi Melayu juga harus mengatur gerak dan langkah yang sama.

Penjajah British dan Jepun dahulu berdepan dengan Tok Janggut, Mat Kilau, Mat Salleh, Antanom, Rentap dan ramai lagi pejuang tulin Melayu dan Bumiputra. Tidak ada satu nama Cina pun dalam sejarah mepertahankan tanah air. Nama Cina yang Malaysia ingat ialah Chin Peng. Pejuang fahaman komunis yang paling kejam. Jadi kenyataan bahawa Melayu,Cina dan India sama-sama pendatang atau imigran adalah fahaman yang sangat dangkal. Tanah ini milik Melayu dan Bumiputra.Ini fakta yang tidak boleh disangkal...

Oleh itu, hari ini kita melihat kebangkitan Cina melalui DAP dengan slogan Malaysian Malaysia, yang maknanya mahukan taraf yang sama dengan Melayu dan Bumiputra terutamanya dalam soal kuasa adalah amat berbahaya. Perkongsian kuasa yang diberikan secara percuma malah atas dasar budaya Melayu yang sangat bertoleransi suatu waktu dahulu ketika membentuk Malaysia kini akhirnya makan tuan.

Hari ini di Malaysia, Cina masih dengan budayanya. Cina masih dalam pergaulan sesama mereka. Mereka tetap membaca akhbar Cina. Malah terus menghantar anak mereka di SJK(C). Malah sehingga kini, Bahasa Melayu mereka masih lagi cacamarba seoalah-olah mereka ini bukan warga Malaysia. Bahkan seolah-olah mereka baru sahaja sampai dari negara China. Inilah harga yang telah mereka bayar atas kesudian  Raja-raja dan pemimpin Melayu suatu ketika dahulu untuk memberikan kewarganegaraan mudah melalui prinsip JUS SOLI dan dengan ini mereka layak berkongsi kuasa.Sedangkan di negara lain, misalnya di Indonesia, kaum Cina bahkan ingin menamakan keturunan mereka dalam karakter Cina juga tidak dibenarkan. Di Malaysia mereka bebas sebebas-bebasnya melakukan apa sahaja.

Atas dasar ini, seharusnya kita melihat bahawa sistem persekolahan SJK(C) adalah penyebab utama penyatuan kaum Cina yang kini lebih menentang arus. Melalui SJK(C) inilah mereka terus bersatu tanpa dapat dibendung sehinggakan perasaan Malaysia mereka tidak berpaksikan kepada landasan yang tepat. Di SJK(C) inilah mereka belajar untuk tidak menguasai Bahasa Melayu dengan baik. Di SJK(C) inilah mereka belajar untuk tidak bergaul dengan kaum lain.Di SJK(C) inilah mereka terus belajar untuk hanya menjadikan akhbar tulisan Cina sebagai wadah komunikasi dunia mereka.... Ingin saya bertanya di mana letaknya Malaysia mereka ini?

Maka berdasarkan pandangan di atas, sistem SJK telah melahirkan warganegara Malaysia dari kaum lain yang semakin tidak Malaysia. Maknanya sistem ini GAGAL membentuk acuan Malaysia yang sepatutnya.Justeru, pada ketika ini sokongan Cina khususnya dalam kerajaan yang semakin terhakis, maka inilah masa yang tepat untuk menghapuskan sistem SJK ini. Sampai bila kita harus mendukung biawak hidup? Tiada gunanya mendengar apa mahu mereka sedangkan mereka tidak bersama kita dalam arus sebenar citra Malaysia.Kita harus bertegas jika tidak ingin Malaysia ini tinggal hanya sebuah negara yang ada  perkataan "MALAY" tetapi tidak ada Melayunya.

Kesimpulannya, kita harus mengikut jalan yang telah dilalui oleh kaum Cina dalam membentuk kekuatan mereka. Kita harus sedar dan bangkit sekarang. Perjuangan sebenarnya belum selesai.Jika mereka kata "Selamatkan Malaysia" maka kita harus kata "Selamatkan Tanah Tumpah Darahku".Aku hidup dan mati tanah ini. Aku tidak ada keturunan nenek moyang di mana-mana selain tanah ini. Aku hanya ada tanah ini. Hanya di tanah ini ada orang yang memahami bahasaku dan tidak di tempat lain. Malah tidak ada satu negara lain pun di dunia ini yang menggambarkan bangsaku. Jadi "Selamatkan Tanah Airku"...

No comments:

Post a Comment

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...