Pages

Sunday 24 July 2016

Gelombang dan Aura Sokong DSSA.

24 Julai 2016, Kota Belud.
1. Saya menghadiri ribuan penyokong Datuk Seri Shafie Apdal (DSSA) dalam satu majlis KELUAR UMNO beramai-ramai di Kota Belud sambil berhari raya. Tujuan saya bukan mahu sokong membuta tuli. Saya mahu dengar dari mulut DSSA sendiri tentang beberapa perkara.
2. Pertama, pandangan beliau soal parti. Apakah beliau berpemikiran federalis atau sebaliknya. Ternyata beliau memberi jawapan yang sangat mengujakan saya. Beliau beri jaminan akan menerajui parti lokal dan menolak tawaran bersama parti Malaya/Tun Mahathir. Katanya kita mampu urus Sabah sendiri dengan lebih cemerlang untuk kebaikan Persekutuan Malaysia juga. Maknanya, ada SABAH FIRST MENTALITY iaitu mendahulukan Sabah daripada persekutuan.
3. Kedua, apakah pandangan beliau terhadap Parti Cinta Sabah (PCS). Ini juga satu berita baik bagi saya apabila beliau mengiktiraf kewujudan PCS dan menyebut secara jelas, kita cinta Sabah. Sering juga disebutkan hubungan baik beliau dengan Datuk Seri Panglima Wilfred Mojilip Bumburing, Presiden PCS. Ini satu gambaran bahawa beliau rasional dalam memilih rakan perjuangan yang benar-benar jujur dan serius membela Sabah.
Rombongan Parti Cinta Sabah berhari raya bersama DSSA
4. Ketiga, saya cuba membaca keikhlasan dan kesungguhan beliau dalam menumbangkan rejim UMNO/BN. Rentetan cerita ini saya perhatikan :
A. Beliau adalah antara pengasas UMNO di Sabah dan bekerja keras mengembangkan UMNO sehingga menjadi orang No. 3 dalam UMNO, berpengalaman dalam 7 kementerian, dan ini satu pencapaian paling tinggi oleh seorang anak nelayan Sabah dalam konteks persekutuan. Sayang sekali semua ini tidak dipandang hanya kerana beliau menegur soal 1MDB.
B. Ketika beliau dipecat dari kabinet, beliau tidak kecil hati kerana itu adalah prerogatif Perdana Menteri untuk melantik sesiapa saja menjadi menteri kabinet. Jadi beliau tetap dengan prinsip dan integriti sebagai ahli UMNO iaitu tidak akan duduk sepentas dengan pembangkang walaupun Tun Mahathir yang jemput. Ini bukti kekuatan integriti kepimpinan.
C. Walaupun begitu, beliau akhirnya telah digantung keahlian dalam UMNO ketika masih menunaikan UMRAH di Mekah tanpa diberi peluang membela diri. Ini hasil cadangan dan sokongan Musa Aman dan Rahman Dahlan. Ini adalah kerja musuh politik beliau di Sabah.
5. Hasil pemerhatian ringkas ini, saya boleh simpulkan bahawa beliau serius dan jujur. Tiada wayang kulit. Beliau benar-benar ingin menumbangkan parti yang beliau sertai lebih 30 tahun lalu kerana pucuk pimpinan parti yang jelas korupsi dan tidak boleh ditegur. Begitu juga dalam konteks Sabah, beliau benar-benar ada kesungguhan menumbangkan Musa Aman kerana bersekongkol dengan pucuk pimpinan yang rasuah dan tidak boleh ditegur lagi. Maka sebagai salah seorang pemimpin pembangkang Sabah, saya ingin mengucapkan SELAMAT DATANG DSSA. Mari kita sama-sama menumbangkan Rejim UMNO/BN!
Hasmin Azroy Abdullah,
Ketua Ikatan Muda Nasional PCS.

No comments:

Post a Comment

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...