Pages

Friday 11 March 2016

Pencari atau Pencuri Minyak Sabah.

1. Baru-baru ini ketika berada di sekitar Matunggong Kudat, saya perasan begitu banyak pekerja-pekerja Petronas berlegar-legar di jalanraya utama. Ada juga yang masuk kampung dan sepertinya membuat tanda-tanda di sepanjang jalan yang dilalui.
2. Saya ada bertanya kepada pekerja-pekerja berbaju merah. Kata mereka ini adalah proses untuk 'explore' minyak 'onshore'.
3. Persoalan saya ialah mengapa kerja-kerja sebegini sehingga masuk ke pelusuk kampung-kampung terpencil bahkan menghantar jentera pelik-pelik yang tidak biasa dilihat, tidak ada apa-apa pemberitahuan kepada masyarakat setempat. Semua penduduk yang ditanya juga tidak dapat menjawabnya dan kelihatan keliru apatah lagi sesekali kenderaan polis turut masuk bersama kenderaan bercop Petronas.
4. Jika kenderaan-kenderaan ini adalah kenderaan pengganas yang menggunakan cop Petronas, maka keselamatan penduduk di kawasan tersebut pasti sedang terancam. Bahkan kenderaan ini sesuka hati berhenti di mana-mana tempat dan adakalanya menghalang laluan penduduk.
5. Kerajaan Sabah pimpinan DS Musa Aman wajar memberikan jawapan bagaimana SOP untuk syarikat carigali menjalankan operasi explorasi minyak agar tidak mengganggu ketenteraman penduduk awam dan juga tidak menimbulkan tanda tanya.
6. Minyak Sabah sedang diperah sedangkan orang Sabah di persekitaran pun tidak tahu apa-apa. Kesian orang Sabah! Terus-terusan diperbodohkan!

No comments:

Post a Comment

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...