Pages

Tuesday 6 September 2011

Noramfaizul Mohd Nor : Mati Yang Kekal Hidup

Kematian Noramfaizul Mohd Nor yang diberitakan di media perdana sebagai akibat terkena peluru sesat sangat menyentuh perasaan seluruh rakyat Malaysia. Walaupun beberapa penulis blog seperti Papagomo yang sempat bersama-sama dalam Misi Kemanusiaan Somalian anjuran Kelab Putera 1Malaysia tersebut mengatakan sebaliknya, iaitu kematian beliau disebabkan oleh angkara jahat African Union yang bertugas di bawah panji UN.

Jika benar kematian ini disebabkan oleh angkara AU, maka kerajaan harus melakukan tindakan sewajarnya. Pihak yang bertanggungjawab wajib dibawa ke muka pengadilan. Mengapakah laluan yang sepatutnya menjadi tanggungjawab di bawah jagaan keselamatan oleh AU, boleh menjadi laluan berdarah bagi rombongan Misi Kemanusiaan dari Malaysia? Apakah ada cerita di sebalik cerita? 

Atau benarkah kerana nama Malaysia yang terkenal dengan keamanan dan dasar berkecuali soal-soal peperangan, malah lantang pula menolak sebarang bentuk keganasan merupakan tarikan bagi negara atau organisasi tertentu menjadikan peristiwa yang berkaitan dengan Malaysia sebagai satu cerita berimpak tinggi untuk memenuhi tujuan-tujuan tersembunyi? Malaysia menjadi kambing hitam? Dan korbannya adalah Noramfaizul? UN dan Kerajaan Somalia harus mengambilkira semua faktor ini.

Jangan juga nafikan sama sekali faktor agama. Jangan kita lupa, rombongan kita yang majoritinya beragama Islam datang ke Somalia juga membantu mereka yang majoritinya Islam. Bukankah peristiwa ini boleh dikatakan sebagai satu usaha menakut-nakutkan dunia Islam agar tidak saling bantu-membantu? Mungkinkah tangan halus di belakangnya adalah Israel laknatullah...?

 Atau sebagai satu usaha balas dendam ekoran kecekapan tentera laut Malaysia dalam isu lanun di Teluk Eden tidak lama dahulu? Persoalan utama sekali lagi ialah, jika semua pertanyaan di atas merujuk kepada satu kesimpulan yang sama, maka siapakah dalangnya dan apakah tujuannya???

Apa pun persoalan di sebalik kematian Noramfaizul Mohd Nor, harus kita akui bahawa semangat,dedikasi dan keberaniannya bukan sesuatu yang ada pada semua manusia biasa. Sangat sedih dan malang sekali ada juga segelintir manusia di bumi bertuah Malaysia ini yang memperlekehkan niat murni dan perjuangan arwah ini yang semata-mata ingin membantu sesama insan atas nama kemanusiaan. Adakah mereka yang cuba menafikan niat suci murni dan ikhlas seorang manusia yang jelas terkorban kerana kesanggupannya meninggalkan keluarga dan sanak saudara hanya demi manusia lain yang tiada kaitan darah langsung dengannya ini patut kita anggap sebagai manusia lagi? Mereka ini adalah binatang sebenar yang menyalak cuma demi nafsu politik yang menggila.

Percayalah bahawa setiap yang berlaku itu adalah ketentuan-Nya dan pasti ada hikmahnya. Janganlah hanya kerana ketaksuban berpolitik hingga hilang nilai-nilai kemanusiaan dan keinsanan. Arwah telah selesai tugasnya sebagai khalifah di bumi Allah ini. Hari-hari terakhirnya juga adalah sesuatu yang belum tentu kita juga sanggup melakukan dan melaluinya. Kita bagaimana? 

Hari ini seorang Noramfaizul mati, tetapi esok pasti akan hidup seribu Noramfaizul lagi kerana kematiannya menghidupkan banyak jiwa, banyak hati dan yang paling utama, menghidupkan erti kemanusiaan....
 Al-fatihah...Doaku semoga kau termasuk para mujahidin...Syahid di jalan yang diredhai Allah...

No comments:

Post a Comment

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...