Pages

Friday 9 September 2011

Cukai Naik Lagi, BN Sudah Bosan di Putrajaya?

(RM0. Pelanggan yang dihargai, mulai 15/9/11, pembelian tambah nilai prabayar & pek p'mulaan akan dikenakan cukai perkhidmatan sebyk 6%. Sila layari hotlink.com.my)

 Begitulah bunyi sms yang saya terima pukul 10.39, 9 Sept 2011 dari penyedia perkhidmatan jaringan telefon yang saya gunakan. Selepas lama dibincangkan akhirnya suara 'orang bawah' semakin kecil dan tidak lagi didengari. Alasan kerajaan dengan istilah "LEBIH KOMPETETIF" hanya merupakan satu istilah basi dan sekadar helah bela diri yang kurang bijak.Janganlah terlalu menjadikan semua yang bersifat kompetetif itu hasil daripada nilai material yang cukup mahal harganya.Lihat sahaja fasiliti sukan di negara kita, antara yang termahal, terbaik dan terhebat. Tetapi cukup hebatkah SUKAN di negara kita?


Beberapa waktu dulu, beberapa kerat pemimpin agak lantang membahaskan soal ASTRO yang menaikkan caj sesuka hati. Tetapi selepas ASTRO benar-benar melaksanakannya, isu itu jadi senyap sunyi. Apakah kerajaan sebegini hendak mendahulukan rakyat atau mendahulukan syarikat-syarikat gergasi yang mungkin mereka ada syer di dalamnya? Lupakah kita Pengerusi Maxis Communications Berhad merupakan orang ke 64 terkaya dunia dengan aset harta bernilai 9.6 billion USD. Dengan kekayaan sebegini, apakah lagi yang kita canangkan sebagai 'tidak kompetetif' untuk sebuah syarikat telekomunikasi sehebat ini? Cukuplah. Rakyat tidak boleh lagi diperbodohkan semudah itu...


Hakikatnya, kenaikan cukai sebanyak 6% untuk caj perkhidmatan prabayar hanyalah semata-mata bersifat skeptikal dan tidak mempunyai asas yang kukuh. Malah sikap kerajaan yang semakin selesa dengan cara "buat dulu, penjelasan kemudian" sudah menjadi kudis yang penuh nanah dan busuk berulat. Ini kerana orang-orang di sekeliling kerajaan sekarang ini semuanya mata duitan.Sayang sekali, DS Najib masih lagi mampu tersenyum. Mungkinkah beliau tidak sedar bahaya beliau sedang dibogelkan dari 'rumahnya' sendiri?


Zaman sekarang bukan lagi zaman untuk mengajar rakyat bagaimana untuk berfikir. Malah pemikiran rakyat kebanyakannya mendahului kebanyakan pemimpin. Mungkin rakyat biasa dan marhaen tidak ambil kisah soal Altantuya, Scorpene,Sodomi atau pun Mat Sabu. Namun begitu, soal-soal sebegini yang dianggap remeh oleh ahli politik mata duitan yang sudah lama kaya-raya, tidak dinafikan juga mempunyai saham-saham dan 'persen' tertentu dalam syarikat-syarikat penyedia perkhidmatan prabayar ini, pastinya mengundang seribu satu kesalan dan kebencian serius kepada kerajaan.


Jika kerajaan pimpinan DS Najib atau DS Najib sendiri tidak memahami dan buat-buat tidak peduli soal-soal sebegini, hanya satu soalan saya : Kerajaan UMNO-BN sudah bosankah berada di Putrajaya? Buanglah segera 'penasihat-penasihat' yang menambah nanah dalam kudis dalam kerajaan sekarang ini. Sesuatu perlu dilakukan. Jika tindakan tidak dilakukan secara menyeluruh, jangan kecewa jika rakyat yang bakal bertindak pada PRU13 akan datang.


Ini baru cerita soal cukai caj perkhidmatan prabayar. Cukai lain belum cerita lagi... Sedarlah wahai kerajaan... Bagi kami rakyat biasa, SMS tu naik 0.01 sen pun sudah cukup membebankan...Kami tidak minta emas sekati cukuplah sehati emas untuk mendengar rintihan kami.

No comments:

Post a Comment

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...