Pages

Sunday 17 July 2011

PAS Tidak Relevan Lagi Untuk Umat Islam di Malaysia

Bulan yang penuh dengan keberkatan bagi umat Islam seluruh dunia iaitu Bulan Ramadhan atau istilah biasanya Bulan Puasa akan disambut lebih kurang dua minggu lagi.Pada kebiasaannya, bulan ini akan disambut dengan penuh gembira kerana di bulan ini segala ibadat akan berlipat kali ganda.Umat Islam yang 'samar-samar' akan kelihatan jelas keIslamannya di Bulan Puasa.Mereka yang 'kutu embun' akan belajar duduk di rumah walaupun hanya untuk menanti waktu sahur dan waktu sungkai.Alangkah indahnya nikmat menjadi seorang Muslim.

Namun, kegembiraan menyambut bulan mulia ini tiba-tiba tercemar oleh kebiadapan segelintir rakyat Malaysia yang tidak beragama Islam. Apa tidaknya, baru-baru ini, Kerajaan Negeri Kedah mengumumkan keputusannya menguatkuasakan larangan terhadap 13 jenis pusat hiburan beroperasi sepanjang bulan Ramadan ini mengikut Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997. Namun beberapa hari selepas itu sebuah parti Non Islamik iaitu DAP berjaya mematahkan larangan ini kerana beranggapan bahawa larangan ini menidakkan hak rakyat yang bukan Islam. Walaupun begitu, yang lebih menyedihkan ialah Menteri Besar Kedah daripada PAS yang sejak dulu kononnya mengagungkan parti mereka sebagai sebuah organisasi yang bercorak ISLAM tunduk kepada desakan ini tanpa ada alasan kukuh.Maka ketawalah para syaitan dan iblis kerana bisikan mereka berjaya mencantas keimanan seorang ISLAM sebelum mereka diikat sepanjang Bulan Ramadhan ini.

Persoalan yang ingin saya tanyakan secara ikhlas kepada rakyat Malaysia bukan Islam, apakah dengan menutup sebentar pusat hiburan itu maka hak anda sebagai seorang rakyat Malaysia hilang? Adakah sepanjang hayat anda, anda hanya ingin berhibur? Adakah anda lupa, sekalipun negara kita ini tidaklah dirasmikan sebagai sebuah negara ISLAM tetapi jelas di perlembagaan, agama rasmi negara tercinta kita ini adalah ISLAM? 

Saya tidak ingin mengajar anda tentang Perlembagaan Malaysia. Apatah lagi manusia yang membantah penutupan sementara pusat hiburan ini seorang peguam hebat yang pastinya lebih mengtahui undang-undang. Wahai Karpal Singh, Presiden DAP, anda sentiasa memperjuangkan kesamarataan hak yang tidak sekadar kata-kata tetapi disusuli dengan sekian banyak penjelasan perundangan untuk menjustifikasikan kenyataan perjuangan anda itu. Jika saya dan anda berdebat soal ini, pastinya saya bukan lawan bagi anda.

Di sebalik semua ini, saya yakin dan percaya, ramai lagi rakyat Malaysia bukan Islam yang tidak bersetuju dengan anda wahai Karpal Singh. Alangkah baiknya jika sebulan ini kita semua rakyat Malaysia tidak kira agama bercuti sebentar untuk berhibur. Tidak ada cacat celanya 'penutupan sementara' pusat hiburan tersebut. Malah rasanya, tokey-tokey pusat hiburan itu pun akan lebih dihormati oleh umat Islam yang ternyata populasinya paling ramai di Kedah malahan di Malaysia amnya. Apakah jika menutup pusat hiburan itu lebih menyakitkan hati bagi bukan Islam berbanding menutupnya sementara demi menghormati bulan penuh keberkatan bagi umat Islam??? Apakah dalam soal ini, umat Islam tiada hak langsung???

Justeru itu, bantahan terhadap penutupan pusat hiburan di Kedah ini bukan mewakili suara rakyat Malaysia bukan Islam. Bahkan ia sekadar isu politik DAP terutama Presidennya yang ingin mendabik dada di seantero Malaysia dan dunia bahawa dia berjaya perlekehkan agama rasmi negara ini. Dia hanya ingin memberikan petanda bahawa Islam di Malaysia semakin lemah kerana kehebatannya. Slogannya, LANGKAH MAYAT SAYA DAHULU JIKA INGIN MENUBUHKAN NEGARA ISLAM adalah bukti nyata disebalik bantahan beliau itu. Kesannya parti yang kononya memperjuangkan Islam pun turut berada dalam genggamannya. Tahniah Karpal Singh...

Oleh itu, saya terpaksa merayu kepada orang paling hebat di Malaysia dalam menentukan apa yang boleh dan tidak boleh bagi orang Islam iaitu Karpal Singh. Saya mewakili rakyat Malaysia Islam yang agak 'buta' undang-undang Hak Asasi Manusia meminta dengan hati, kali ini hormatilah Bulan Suci kami. Berilah peluang kepada kami untuk beribadat dengan aman dan selesa. Bantulah anak muda kami yang malamnya dipenuhi hiburan agar sebulan Ramadhan kali ini mereka 'terdakwah' atau pun terpaksa untuk diam di rumah kerana pusat hiburan 'cuti'. Hanya ini yang kami minta. Kami tidak minta anda memeluk Islam. Kami tidak minta anda mempercayai anutan kami tetapi sebagai rakyat Malaysia hormatilah kepercayaan kami. RAYUAN ini saya lafazkan kerana PAS yang kononnya arif tentang Islam juga tidak mampu walau sekadar mengangkat muka di hadapan anda. PAS bukan lagi pejuang agama kami. PAS hanyalah pengikut setia anda atas nama politik.

P/S : Saya juga menyeru agar seluruh negeri di Malaysia menguatkuasakan larangan operasi pusat hiburan sepanjang bulan Ramadhan. Kita memang bukan negara Islam tetapi agama rasmi negara tercinta ini adalah ISLAM.


2 comments:

  1. @Aizarah
    Absolutely right. Being an educated people doesn't mean we are judicious as well. Many politicians always act without knowing they purpose.

    ReplyDelete
  2. Boleh baca penjelasan Tun M di sini : http://chedet.cc/blog/?p=528#more-528

    ReplyDelete

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...