Pages

Monday 25 April 2016

Sebuah Puisi Perjuangan

Asusungkor

Sewaktu embun berangkat di Puncak Kimanis
Aku sedang menuruni lembah menuju Nabawan
Aku melihat kibaran cinta di kiri dan kanan
Aku bahagia dalam senyuman perjuangan

Ketika gema ‘asusungkor’ menjulang semangat
Aku merentap tali sedar yang membungkam warga
Melaungkan segala janji yang tidak pernah dipatuhi
Dan persetujuan nenek moyang yang dikhianati
Bahawa tanah ini harus sentiasa bangga dan berdaulat

Aku bukanlah malaikat yang meniupkan roh kebenaran
Aku juga bukanlah manusia yang punya segalanya
Aku hanya ingin berbangga saat anak bangsaku menjadi tuan
Bukan hanya sekadar menjadi hamba merempat di tanah sendiri
Aku hanya ingin melihat anak bangsaku menjadi terhormat
Sambil menyanyikan lagu kemerdekaan sepanjang masa

Kerana itulah aku rela tidur berselimutkan derita
Meninggalkan sofa empuk beralaskan emas permata
Semoga nanti wargaku akan bangkit dan bersatu lagi
Demi memaknakan semula harga diri dan kebebasan

Aku menanti sengsara ini berganti senyuman berairmata
Sekalipun ketika itu aku sudah menutup mata

Nim Yorza,
Kg Sarikan, Nabawan.
25.04.2016.

(Nota : Asusungkor dalam Bahasa Murut Tahol bermakna saling sokong-menyokong)

No comments:

Post a Comment

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...