Pages

Sunday 22 May 2011

Kolej KDM Akan Dibina di Tambunan

Hari ini dalam akhbar Harian Ekspress, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan mengumumkan bahawa satu kolej Kadazan Dusun Murut akan dibina di Kaingaran Tambunan. Malah Pegawai Daerah Tambunan telah pun diarah utnuk mengenal pasti lokasi sebenar pembinaan kolej tersebut.Cadangan penubuhan kolej ini sebelumnya disuarakan oleh Persatuan Kebajikan Kadazan Dusun Murut (Pekadin).

Berita ini merupakan satu lagi kejayaan terbesar warga KDM. Semoga ia akan menjadi realiti. Sudah sampai masanya pribumi yang paling berjasa dalam proses penubuhan negara Malaysia ini mendapat satu pengiktirafan khas daripada pihak kerajaan.Secara kasarnya, dalam bidang-bidang profesional, kita masih melihat betapa kurangnya kelibat KDM ini. Maka sudah seharusnya KDM diberikan satu ruang dan peluang yang cukup untuk memajukan KDM dari semua segi.

KDM merupakan majoriti rakyat Sabah,maka seharusnya pembinaan kolej ini terlihat wajar dan diterima sebagai satu kewajipan kerajaan untuk membela rakyat. Maka diharap agar inisiatif ini dipandang dari sudut yang positif dan bukan kerana kewajaran politik semata-mata.Semoga KDM dapat memanfaatkan kewujudan kolej ini nanti demi kelangsungan hidup KDM pada masa hadapan. Ini kerana masa hadapan menuntut kemampuan dalam pelbagai bidang kemahiran pada aras yang sangat tinggi dan mapan.Jika tidak,maka KDM pasti akan jauh ketinggalan.Sayang bagi pemimpin KDM terdahulu yang ingin melihat KDM terbela dengan menjadikan Sabah sebagai gabungan Malaysia,jika pada akhirnya KDM semakin tersepit dan tidak dipandang.

Inilah masanya KDM perlu bersatu hati untuk manjadikan rancangan ini satu realiti dengan mengenepikan sebentar kiblat politik masing-masing. Janganlah kita gadaikan bangsa kita hanya untuk kuasa politik. Marilah bersatu demi anak bangsa kita.

1 comment:

  1. suatu lagi tanggungjawab kerajaan yang sepatutnya di laksanakan lama dulu dan bukan hanya dekat2 pilihanraya baru nak buat.

    kotoluadan

    ReplyDelete

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...