Pages

Monday 22 August 2011

AKU TIDAK MEMILIH UNTUK MENJADI SEORANG INSAN BIASA

Membelek-belek fail lama, terjumpa sebuah sajak yang saya dapat semasa menghadiri satu kursus motivasi, mungkin sepuluh tahun yang lalu... 

Aku tidak memilih untuk menjadi
Seorang insan biasa

Memang hakku untuk memilih
Menjadi luar biasa

Kini aku mencari-cari peluang
Bukan perlindungan

Aku tidak rela menjadi warga yang
Terkongkong, rendah diri dan
Diperlihara ileh keadaan

Aku hendak mengambil risiko
Yang terkira, untuk berimpian
Dan membina, untuk gagal dan berjaya

Aku enggan menukar
Perangsangan untuk
Sebarang sumbangan

Aku menyahut cabaran
Hidup daripada
Sumbangan

Aku menyahut
cabaran hidup
daripada
kewujudan
yang terjamin

Kenikmatan untuk
Mencapai sesuatu,
Bukan utopia yang basi

Aku tidak akan menjualkan
Kebebasan untuk menerima
Kebajikan

Tidak juga maruahku hanya
Untuk hidup menerima

Aku tidak akan tunduk kepada
Sebarang “Tuan” dan ancaman

Adalah memang warisanku untuk
Berdiri teguh, bangga dan
Tidak kenal erti takut

Untuk berfikir dan bertindak
Untuk diri sendiri

Untuk menggunakan hasil-hasil usaha
Yang telah kujayakan

Menghadapi dunia ini dengan megah
Lalu berkata “inilah yang telah kulakukan!”

Segalanya ini adalah erti seorang insan

-Dean Alfange-

No comments:

Post a Comment

Menulislah seolah-olah anda meminjam tangan Tuhan...